HerníSvět.cz
  FREE HRY   ONLINE HRY   BAZAR   ROZHOVORY Herní Svět: česky slovensky
Sháníte hru na PC,
Playstation, Xbox?
Kupte si hru
Vyhledávání her





TOP 10 her
1 3D Sex Villa - simulace sexu
2 Chcete být milionářem? – nejlepší z milionářů
3 Chcete být milionářem? - vyzkoušejte si vaše znalosti.
4 MHD Simulator 2007 - jaké to je být řidičem autobusu
5 Millionaire – „Chcete být sex milionářem“
6 Foursome Gangbang - skupinový sex
7 TrackMania Nations Forever-Formulky jsou zpátky!
8 Ber nebo neber - známá televizní soutěž.
9 Helicopter Game – simulátor bojového vrtulníku.
10 Subway Story - erotický příběh z podzemní dráhy.
Homepage HerníSvět.cz
RADEGSOFT
Email : r_jakl@email.cz
WWW : www.radegsoft.ic.cz



XXX - Abeceda her - vše co potřebujete pro hry

Rozhovor s Radkem Jaklem vedoucím týmu „RADEGSOFT“

Český autorský tým tvůrců freeware, honosící se názvem RADEGSOFT vám rozhodně nebude neznámým pojmem, neboť jsme vám již od něj nabídli ke stažení, potažmo k zahrání tři jejich hry a to „Ghost - ani duch to nemá lehké!“, „Jako kočka a myš - dobrodružný souboj mezi dvojicemi zvířátek“ a „Pong Ships - ping pong versus arkanoid“. Připravujeme pro vás i další velice dobrou akční a to „Sub Destroyer - ponorková válka“ hru „která tudíž už bude jejich čtvrtou freeware na Herním Světě. Pokud byste zabrousili na jejich stránky, potom byste se tak jako já dozvěděli, že celý tento autorský „kolektiv“ se skládá pouze z jediného člena, kterým je patnáctiletý, ale už velice známý a nadaný mladík Radek Jakl, který zastává všechny funkce v tomto „týmu“, tedy pracuje jako programátor, grafik, game designer, level designer, zvukař, webmaster a web designer. Všechny jeho předcházející hry, o kterých jsem se zmínila, měly u našich čtenářů vcelku dobrý ohlas, věřím tudíž pevně, že vás potěší i tato jeho dnešní. Pojďme se tedy spolu podívat do jeho autorské kuchyně.

Čauky Radku, začnu obligátním dotazem, mohl by jsi se našim čtenářům představit, včetně ostatních členů tohoto tvůrčího kolektivu?

Takže jmenuji se Radek Jakl, je mi 15 let a hry vytvářím už 4 roky. Studuji na Jiráskově Gymnáziu v Náchodě a chodím do kvinty. Jako jediný člen týmu zastávám všechny funkce, takže mi vývoj her trvá trochu déle. U některých her se v titulkách objevují sice i jiná jména, ale to jsou většinou spolužáci z gymplu, kteří přijdou například s dobrým nápadem atd.

Co tě vedlo k vytvoření výše zmíněných her a jaké byly problémy s jejich tvorbou?

K vytvoření "Ghosta" mě vedla účast v soutěži na Gamecode.cz, již neexistujícím vývojářském serveru. Hledal jsem na internetu nějakou možnost, jak se prosadit a rychlosoutěž mi přišla jako dobrý nápad. Úkolem bylo vytvořit jakoukoliv hru viděnou z boku jako skákačky. Už dávno před tím jsme s bratrem vytvořili hru s názvem "Duchova výprava", která byla spíš pokusem o plošinovku. Nechal jsem se inspirovat tímto návrhem a vytvořil jsem vlastně takové volné pokračování. Hra "Jako kočka a myš" je vlastně také jenom mnohem lepší předělávka hry, kterou jsem dělal, když jsem měl velmi málo zkušeností s tvorbou her. Tuhle hru jsem dělal pro kamarády o letních prázdninách 2005. Další hry jsem tvořil jen tak pro zábavu a také abych nabral nové zkušenosti. Problémů s tvorbou bylo hodně, hlavně nemožnost realizovat některé nápady z důvodu nedostatků zkušenosti. Dalším problémem byl hlavně čas. Naopak na nedostatek invence si opravdu nemůžu stěžovat.

Co ještě nového v současné době připravuješ, na jakou novou tvoji hru se mohou čtenáři těšit?

Nyní pracuji na hře Ghost 3, což bude další skákačka, kde ale tentokrát nepůjde jen o skákání, mačkání tlačítek a vyhýbání se překážkám, ale přibude spousta logických prvků, kouzlení pomocí myši atd., to se dozvíte časem, stačí sledovat týmové stránky. Pokud jde o další projekty, jsou spíše na papíře a ještě jsem se nepustil do jejich přímého vývoje. Nerad si rozdělávám moc projektů, protože by se mohlo stát, že nějaký z nedostatku času zruším, a to bych nechtěl.

Zúčastnil jsi se už nějaké herní soutěže a pokud ano, jak jsi obstál?

Jak už jsem zmínil výše, zúčastnil jsem se rychlosoutěže na Gamecode.cz. Se hrou Ghost jsem se umístil na 3. místě, což byl velký úspěch. Za 3. pozici jsem vyhrál Flash disk, který mi ale bohužel nikdy nepřišel a nemyslím, že by to byla chyba pošty.

Hodláš se zúčastnit některé další soutěže, pověz nám ve které a s jakou hrou?

Další soutěž, které se chystám zúčastnit, bude na serveru velkej.chytrák.cz, která bude podle posledních informací někdy v příštích měsících, nejspíš před letními prázdninami, to se nechám překvapit. Jakou hru do soutěže pošlu ještě nevím a to z toho důvodu, že ještě nebylo zadáno téma nebo žánr. Možná že pokud bude ještě jiná soutěž vyhlášena dříve, zůčastním se jí také.

Jistě se zajímáš i o celosvětovou freeware scénu, které zahraniční autory v této oblasti považuješ za špičkové? Díla kterých českých autorů se ti líbí?

Spíše než o celosvětovou scénu se zajímám o českou konkurenci, ale opravdu mě zaujali hry od Shawna Noela, hlavně Street Bike Fury, Jetz Rampage a Minigolf Pro. Z českých autorů se mi líbí Fiolasoft díky jejich originálním nápadům a pěknému zpracování.

Zahraješ si někdy i sám nějakou freeware, která se ti nejvíce líbila?

Freeware hraju dost často, hlavně konkurenci, abych se poučil z cizích chyb dříve, než je udělám já sám. Nemůžu přímo říct, která hra se mi líbila nejvíc, ale hodně se mi líbí třeba Icy Tower, pro její jednoduchost a perfektní hratelnost, u toho jsem vydržel celkem dost dlouho. Z českých her se mi líbí MouseTrap od výše zmíněného FialoSoftu. Mohli by udělat další levely :-).

Jaké máš další osobní záliby, zajímáš se i o politické dění, pěstuješ sport a jak si stojíš v oblasti kultury a sebevzdělávání?

Kromě práce na hrách mě baví kreslit, docela rád si čtu, poslouchám hudbu a výjimečně se kouknu na televizi. Politika mě nezajímá a radši ji nebudu ani komentovat, nechci používat sprostá slova. Ze sportu mě baví fotbal, floorball, jezdím na snowboardu a začal jsem před nedávnem v televizi sledovat hokej. S kulturou je to trochu horší. Vzácně se jdu na něco kouknout do kina, nebo se školou se jde do divadla, ale nic víc. Se vzděláním to jde "dobře". Takže takovej průměr.

Chtěl by jsi se tvorbou freeware zabývat jako profesionál?

Tvorbou her bych se chtěl určitě jednou živit, pokud budu mít štěstí a někde mě vezmou. Bylo by opravdu fajn vydělávat za něco, co mě baví. Jediný problém mám v tom, v jakém odvětví tvorby her bych chtěl pracovat. Jelikož jako jediný člen dělám všechno, ještě jsem se úplně nerozhodl, ale největší šanci má asi grafika a game design.

Máš nějaké vzdělání k tvorbě freeware, nebo jsi samouk a jak jsi se k programování vlastně dostal?

Vzdělání žádné nemám a nemám k programování, grafice či čemukoliv jinému ani žádné knížky, z kterých bych se učil. Hry dělám v programu gamemaker, ale jediné tutoriály, které jsem viděl, jsou v základním balíku "resource pack", možní že na některé další jsem se kouknul, ale to spíš ze zvědavosti než abych se z nich učil. Prostě jsem jenom experimentoval a zkoušel, jak co funguje. Jak jsem se dostal k programování (myslím GML, tomu ostatnímu bych ani programování neříkal - ono skládat za sebe čtverečky funkcí není nic těžkého) vlastně ani nevím. Tvořit hry už jsem chtěl od chvíle, kdy jsem zjistil, že se hry dají programovat (asi někdy v letech 97-98). Pořád jsem si kreslil na papír, jak by vypadaly moje hry. Později, když už jsme doma měli internet, hledal jsem nějaký jednoduchý nástroj na tvorbu her a někde kolem roku 2000 se mi poštěstilo a našel jsem právě Gamemaker. Časem bych se ale chtěl naučit i jiný programovací jazyk než GML.

Kolik hodin denně strávíš u svého počítače?

Jak kdy. Buď jsem na počítači jen abych prošel pár stránek a vybral email, někdy zase, pokud tvořím, u počítače zůstanu asi 3 hodiny a to hlavně o víkendu.

Nevzpomeneš si na nějakou veselou historku, či příhodu, která se stala při tvorbě tvých her?

Pokud vím, tak nic extra veselého se mi nestalo, ale bylo docela zajímavé, co se dělo, když jsem o prázdninách dělal hru "Jako kočka a myš". To jsem brzo ráno vstával, šel jsem k počítači a začal jsem pracovat. Za půl hodiny za mnou přišli kamarádi a chtěli, abych šel ven, ale zároveň chtěli vědět, jak jsem na tom s hrou. Po hodině přemlouvání jsem teda odešel od počítače ven, s disketou v ruce. Tu jsem půjčil kamarádům a oni to hned šli vyzkoušet. Já jsem šel samozřejmě s nimi, abych viděl reakce. Takže jsme nakonec vůbec nebyli venku ale seděli jsme u počítače a testovali hru. A takhle to probíhalo skoro každý den, dokud jsem hru nedodělal.

Co tě v životě nejvíce potěšilo a naopak, co hodně zarmoutilo?

Osobní život probírat nebudu, ale při tvorbě her jsem měl největší radost, asi když jsem vyhrál to 3. místo v rychlosoutěži. A hodně mě štvalo, že hned po tom, co jsem odeslal Ghosta do soutěže, se sám naformátoval harddisk a veškerá moje předchozí práce byla v háji. Ještě že jsem aspoň Ghosta zachránil, když byl na internetu.

Jaké je tvoje nejoblíbenější jídlo a co nemůžeš ani vidět, natož jíst?

Oblíbených jídel mám celkem dost, jmenuji jich 6. Jsou to: Kuřeci řízek, Vepřový přírodní řízek, bramborové placky, bramboráky, svíčková, vepřo-knedlo-zelo. Nejpříšernější je špenát, segedín, bulharská sarma, rizoto a asi bych nemusel mořský plody, i když ty jsem ještě nechutnal. Ještě horší, než všechno co jsem jmenoval jsou jídla z naší školní jídelny. Jednou bylo jídlo udělaný tak, že smíchaly dvě jídla z předchozích dnů. To sem fakt nemohl jíst.

Jaké máš svoje další životní plány, v jaké oblasti bys chtěl pracovat?

Nejdůležitější je teď asi studium. Po maturitě (pokud odmaturuju) půjdu buď někam na vysokou a nebo si jen udělám nějakou nástavbu - nejspíš výtvarnou, abych mohl dělat grafika. No a oblast, kde bych chtěl pracovat je myslím už dost jasná: tvorba her. .

Co považuješ za svůj dosavadní největší životní úspěch a co naopak za nezdar?

Největší životní úspěch ? Tak dlouhodobě asi že jsem se dostal na gympl a že mě po pěti letech ještě nevyhodili :-). A nezdar ? Asi zůstanu ve škole - nezdar bylo jedno ne moc pěkný vysvědčení - ale bylo opravdu jenom jedno. Další už jsou jenom "dobrý".

Znáš stránky Abecedaher a Herní Svět, co si o nich myslíš?

Abeceda her je dobrá stránka, občas si na ní stáhnu obal, abych hry nemusel mít v CD obalech z časopisů. Je totiž dost divný, když máte originální hru z časopisu a na obalu je kolem spousta textů o demoverzích atd. A herní svět je taky dobrá stránka, jen je škoda, že nerecenzujete víc her za den. Třeba 2 nebo 3 hry denně by byli perfektní.

Co bys chtěl na závěr vzkázat našim čtenářům?

Řeknu to co říkám vždycky: Hrejte hry proto, že vás baví a že se u nich nenudíte a ne proto, že jsou programované v C++ a grafika používá pixel shadery. To by bylo vše, mějte se a ať se vám daří.

Jménem všech čtenářů ti moc děkuji za rozhovor.

Za Herní Svět rozmlouvala Arduška.

 
Návody
Cheaty
Trainery
Češtiny
Wallpapery
Screenshoty
Obaly CD











© 2005-13 Herní Svět (Kontakt)