HerníSvět.cz
  FREE HRY   ONLINE HRY   BAZAR   ROZHOVORY Herní Svět: česky slovensky
Sháníte hru na PC,
Playstation, Xbox?
Kupte si hru
Vyhledávání her





TOP 10 her
1 3D Sex Villa - simulace sexu
2 Chcete být milionářem? – nejlepší z milionářů
3 Chcete být milionářem? - vyzkoušejte si vaše znalosti.
4 MHD Simulator 2007 - jaké to je být řidičem autobusu
5 Millionaire – „Chcete být sex milionářem“
6 Foursome Gangbang - skupinový sex
7 TrackMania Nations Forever-Formulky jsou zpátky!
8 Ber nebo neber - známá televizní soutěž.
9 Helicopter Game – simulátor bojového vrtulníku.
10 Subway Story - erotický příběh z podzemní dráhy.
Homepage HerníSvět.cz
Mya Soft
Email : X-Haratek@seznam.cz
WWW : www.myasoft.gamecode.cz



aaa

Rozhovor s Vítem Haratkem, zakladatelem českého freeware týmu Mya Soft.

Přinášíme vám další rozhovor s autorem českých freeware a stejně i tak činíme téměř současně, jak už je naším zvykem s nabídkou pro stažení jeho freeware. Tento autor se mi jeví jako obzvláště pozoruhodný, pokud mi nevěříte, pak se přesvědčíte určitě raději sami, hlavně neváhejte a čtěte dál, nenechejte se napínat!

Ahojky, představ se hned na začátku našim čtenářům a prozraď nám něco o sobě.

Ahoj, jmenuji se Vít Haratek, mám 16 let, štíhlou postavu o výšce 185 cm, váze 65 Kg, blond vlasy a zeleno-modré oči o přibližné hodnotě RGB(104,132,156). Pocházím z Třince, kde chodím třetím rokem na místní gymnázium. Možná už jste se někde setkali se slovem Yza. Tento podivný shluk písmen je ve skutečnosti moje počítačová přezdívka. O hry a jejich hraní se zajímám už od dětství, kdy jsem ve třecj letech dostal z Německa přivezenou konzoli Sega MegaDrive, se kterou jsem prožil spoustu dobrodružství. S rostoucím věkem rostly i mé konzoly a tak jsem měl i na nějakou dobu PlayStation a Segu Saturn. Viděl jsem první „dokonalé“ 3D hry, jako Tomb Raider, NeedForSpeed, anebo tekken. V šesté třídě ale nastal zvrat. Na vlastní oči jsem uviděl první PC. Nic moc stroj, ale radikálně mi změnil život a toužil jsem mít něco podobného doma, a ono se to vyplnilo. Ve 13-ti letech, na konci sedmé třídy, jsem konečně vlastnil svůj první PC. Nějak v té době našel kamarád v časopise ABC články o programování v QBasicu, no a tak to vlastně všechno začalo. Asi po roce jsem z prostředí DOSu přešel do programovacího jazyka VisualBasic 6.0, zvládl jsem DirectX 7/8 a momentálně se učím v C++ a DirectX 9. Za tuto v krátkosti popsanou dobu posledních 3 let jsme vytvořili spoustu her (spoustu jsme taky nedokončili) a taky nějaké programy. Většinou jsme dělali vše s kamarády jen tak pro radost a až teprve nedávno se objevily naše stránky na Internetu (asi poslední půl rok).

Pracuješ sám, nebo máš k dispozici celý pracovní kolektiv?

Prozatím má Myasoft 3 členy. Mne jako zakladatele, programátora, grafika a všechno další co je potřeba, JoHNa – dalšího zakladatele, který dostal nápad s programováním (našel články o QBasicu) programátora (pracuje ale na svých projektech) a Peeta, který je hlavní tester, mimo většinu her odzkouší plno lidí ze školy.

Zveřejnili jsme tvoji hru Alien Invaders, mimochodem velice povedenou, co bys nám mohl říci o její tvorbě?

Hra Alien Invaders byla vyvíjená do rychlosoutěže Českých Her s námětem vytvořit hru na motivy Space Invaders, kterou mám hodně v oblibě a tak byla práce zahájena. K programováni jsem použil nový 3D Engine a práce trvaly 2 týdny. Byl poslední den a já jsem už od časného rána tvrdě pracoval. Vše vypadalo nadějně, ale najednou přišla patnáctá hodina a já jsem to ještě neměl. Chybělo pouhých patnáct minut. Pak jsem hru na nějakou dobu odložil a asi o měsíc později doladil poslední chyby, přidal nové pozadí a nechal to kolovat po škole. Hra měla velice kladný ohlas a tak jsem hru přidal na náš Web. Pak už netrvalo dlouho a hra byla i zde na Herním Světě.

Líbila se mi i hra Marble Run 2, pročpak ji nechceš dokončit?

Marble Run 2 je už ale opravdu starší kousek. Byla to vlastně moje první větší hra ve Visual Basicu, na které jsem si vlastně chtěl odzkoušet nové znalosti programování. Hlavní kámen úrazu ale spočíval v mých tehdejších znalostech nebo spíš neznalostech. Hru jsem tvořil zbytečně složitě, neoptimalizovaně a hlavně …, neměl jsem žádný editor levelů. Kostičky jsem prakticky po jednom přidával do zdrojového kódu a tak vložit 100, nebo i více takových částí, aby vhodně zapadly, byla hodně zdlouhavá a nesnadná práce. Teď už bych to vytvořil úplně jinak a myslím, že i lépe. Prozradím ale, že před necelým půl rokem jsem pracoval na projektu Marble Run 3. Tato hra měla být v herní oblasti Arkanoidu zcela inovační, až revoluční ;-). Hra byla taky asi z 60-ti % dokončená, ale pak najednou přišla nová výzva, nová rychlosoutěž a já jsem pracoval na Alien Invaders. Možná, že hru dokončím, možná že hru zpracuji úplně znovu v C++, prozatím je tady další otazník.

Jaké máš ostatní záliby a koníčky?

No kromě PC a všech věcí s ním spojených ( hraní her, modelování grafiky, brouzdání Internetem) mám rád taky jízdu na kole, poslouchání hudby (všechny možné typy) no a taky se dívám rád na filmy, obzvlášť mám rád animované.

Hraješ někdy sám freeware a která se ti nejvíce líbila?

Já hraji skoro všechno a freeware samozřejmě taky. No a moje nejoblíbenější freeware hra byla asi IcyTower. U téhle hry jsem zažil dlouhé hodiny zábavy a s kamarády jsme se ve svých výkonech neustále předbíhali.

Máš nějaký autorský vzor, kterému by jsi se chtěl vyrovnat?

Určitě mám, jedním z nich jsou programátoři, pracující na Half Life 2. Co oni dokáží vykouzlit za grafiku a celkovou atmosféru hry se jen tak hned nevidí. Určitě pak mám taky vzor v Ilusion Softworks, kterým se povedlo prorazit, jako jedněm z mála Čechů na profesionální herní trh. Fakt před nimi klobouk dolů.

Přemýšlel jsi někdy o tom, že by jsi se věnoval tvorbě profesionálně?

Přemýšlel a byl bych rád, kdyby se mi to jednou splnilo.

Co tě v životě nejvíce potěšilo a naopak, co tě nejvíce zklamalo?

No, těžko říct. Nejvíc mě pravděpodobně potěšilo, když jsem dostal před třemi lety svůj první PC. Byl to počítač s procesorem Pentium III, 128 MB RAM, GeForce 2 MX, ale doba trochu pokročila a tak jsem nedávno musel zainventovat do hardwaru novějšího, hlavně kvůli hraní her a programováni. A co mě nejvíc zklamalo? Tady je věcí určitě víc, ale uvedu nedokončení v termínu zmiňovanou hru Alien Invaders.

Kolik hodin trávíš denně u svého počítače?

To je dost různé, ale při tvorbě hry Codename Becher jsem trávil denně okolo těch 11-ti hodin, o víkendu a přes pracovní dny vždy okolo 8 hodin. Můj den probíhal po dobu měsíce a něco přibližně takhle: – snídaně - škola – oběd - programování – večeře - spánek . Ale jinak běžně strávím okolo 4 až 6-ti hodin, někdy se ale k PC vůbec nedostanu.

Máš nějaké odborné vzdělání, nebo jsi v tvorbě freeware samouk?

Jsem samouk, většinou jsem se jazyk naučil buď z nějakých různojazyčných tutorialů, článků, nějaké knihy a nebo zdrojáků , které jsem někde stáhl.

Kolik hodin práce dá stvořit freeware v rozsahu hry Alien Invaders?

No, když nepočítám opravu chyb a tvorbu 3D Enginu, který jsem si předem vytvořil, tak okolo těch 100 – 120 hodin. S Enginem to půjde na okolo 250 – 350 a chyby trvá většinou dlouho najít a odstranění nemusí být taky zrovna nejsnazší. Ale i tak je stráveného času poměrně hodně a vše záleží navíc na tom, jestli jste už něco podobného dělali a kolik toho na tvorbu enginu potřebujete nastudovat nového.

Jaký programovací jazyk ti nejlépe vyhovuje a proč?

Až doposud jsem většinou pracoval ve Visual Basicu, který mi nějak přirostl k srdci, ale nic netrvá navěky a nastává čas udělat dětským hrám pá-pá. Přecházím na tvorbu v programovacím jazyce C++, který je o něco rychlejší a má větší podporu, třeba možnost práce s DirectX 9 , kterou VisualBasic 6.0 nemá. Takový přechod na jiný jazyk není zrovna časově nijak nenáročný proces a doufám, že do konce prázdnin se s vývojovým prostředím Visual C++ 6 stačím sžít.

Přihodilo se ti při tvorbě freeware něco veselého, co bys chtěl prozradit našim čtenářům?

Běžně nějak moc veselých příhod z programování nezažívám, spíš naopak, nefunguje to, nefunguje ono. To se spíš smějí kamarádi, když k ním jdu vyzkoušet něco nového a na místě s hrůzou zjistím, že jsem si vzal špatné CD, nebo se vůbec nic nezobrazí, kvůli různým nekompatibilitám na grafické kartě.

Jaké jsou tvé plány do budoucna?

No prvně bych se chtěl doučit to C++, pak vytvořit nějakou hru, buď závody ve stylu NFS Underground po rodném Třinci, nebo Myario 2 ( nové 3D zpracování naši oblíbené skákačky), anebo třeba dokončím výše zmíněný Marble Run 3. A co dál ? Vystudovat nějakou programováním se zabývající VŠ, vytvořit engine s HDR (dosáhnout grafické kvality Half Life 2) a založit, nebo se přidat k nějakému stávajícímu hernímu teamu.

Po čem v životě nejvíce toužíš a čeho bys chtěl dosáhnout?

Pravděpodobně stát se profesionálním tvůrcem softwaru, nejlépe her. To je můj sen už od dob hraní prvních her.

Co chceš vzkázat čtenářům Herního Světa?

Snad jen ať nezatracují freeware hry, ať si na ně najdou taky nějaký ten čas, nezlobí se na autory za nějakou tu neopravenou chybu a když,tak alespoň napíšou nějaký ten e-mail, kde na chybu upozorní, nebo jen tak povzbudí autory.

Děkuji za rozhovor.

Pro Herní Svět exkluzivně rozhovor připravila Arduška.

 
Návody
Cheaty
Trainery
Češtiny
Wallpapery
Screenshoty
Obaly CD











© 2005-13 Herní Svět (Kontakt)